Marktonderzoek: voedingssector vindt communicatie over duurzaamheid en herkomst niet zo belangrijk3/10/2016
Voedingsproducenten en groothandels erkennen dat duidelijke informatie over de producten die ze aan de man brengen een belangrijk criterium is voor consumenten. Toch communiceren ze onvoldoende over de ecologische voetafdruk van voedingsproducten of de herkomst van de voedingswaren of ingrediënten. Ze kijken naar de overheid om initiatief te nemen. Dat blijkt een studie van het onderzoeksbureau Conclusr Research bij 156 Belgische en Nederlandse voedingsbedrijven, in opdracht van Cegeka.
In februari sprak Conclusr Research op basis van een analyse op bestaand onderzoeksmateriaal al het vermoeden uit dat de aangekondigde samenwerking tussen Ziggo en Vodafone in de vorm van een gezamenlijk bedrijf voor behoorlijke verschuivingen in het telecom landschap zou kunnen gaan zorgen. Nu, ongeveer een maand later kan een eerste balans op basis van bevraging van de markt worden opgemaakt. Conclusr Research heeft daartoe 343 ICT verantwoordelijke functionarissen van zowel grote als kleine organisaties in Nederland geïnterviewd. En de balans lijkt negatief door te slaan voor KPN en positief voor de nieuwe Vodafone-Ziggo combinatie. Maar door de inperking van het aantal partijen zal deze ontwikkeling mogelijk prijsopdrijvend gaan werken voor de markt.
|