Onderzoek door Conclusr laat zien: nog veel onbekendheid met AVG bij bedrijven en instellingen; goed geïnformeerde IT afdeling leidt tot meer bewustwording bij management
Aan het eind van deze maand, op 25 mei 2018, gaat de AVG van kracht. De AVG staat voor de Algemene Verordening Gegevensbescherming en is een nieuwe wet rondom privacy. De AVG is hetzelfde als de GDPR (General Data Protection Regulation). In deze wet krijgen personen juist meer privacyrechten en bedrijven en instellingen meer verantwoordelijkheden. Bedrijven en instellingen die in bezit zijn van persoonlijke gegevens van Europese burgers, moeten deze op een bepaalde manier verzamelen en beveiligen. De toezichthouder op naleving van deze privacywet is de Autoriteit Persoonsgegevens. Bij het niet naleven van de AVG kan de Autoriteit Persoonsgegevens hoge geldboetes uitdelen. Ontwikkelingsbedrijf Noord-Holland Noord, namens het samenwerkingsverband De Kop Werkt! (Den Helder, Hollands Kroon, Schagen, Texel) en de gemeente Opmeer hebben Conclusr opdracht gegeven onderzoek uit te voeren naar de huisvesting van buitenlandse werknemers. Het hele rapport is in onderstaande PDF in te zien.
Bijna 21 duizend bedrijven en instellingen hebben hun arbo-gerelateerde zaken niet ingeregeld. En ruim 23 duizend bedrijven willen overstappen naar een andere arbodienstverlener.
Afgelopen jaar is de arbeidsomstandighedenwet veranderd en daarmee is er een aantal regels rondom gezond en veilig werken opgesteld. Vanaf 1 juli 2017 zijn werkgevers verplicht minimumeisen met betrekking tot de bedrijfsarts en arbeidsdeskundige vast te leggen rondom de thema’s gezond en veilig werk. Ook de preventiemedewerker heeft een centralere rol gekregen. Daarnaast heeft een werknemer vanaf die datum het recht om zonder toestemming van de werkgever de bedrijfsarts te bezoeken en indien de werknemer twijfelt aan het door de bedrijfsarts gegeven advies, kan hij of zij een second opinion bij een andere bedrijfsarts aanvragen. Een belangrijke vraag bij dit alles is of werkgevers hun arbodienstverlening inmiddels daadwerkelijk in voldoende mate in het bedrijfsproces hebben geïntegreerd. Hetzij door de inzet van een externe arbodienstverlener, hetzij door de inzet van een eigen interne arbodienst. Om dit vast te stellen heeft Conclusr in het najaar van 2017 een telefonisch onderzoek uitgevoerd onder netto 1.840 bedrijven en instellingen. Conclusr heeft onderzoek uitgevoerd in opdracht van SynerTrade. De resultaten zijn nu beschikbaar!
Lees nu het whitepaper over het onderzoek dat Conclusr in opdracht van OKI heeft uitgevoerd2/12/2017
Conclusr heeft voor OKI een onderzoek uitgevoerd naar printing in relatie tot document managent. Klik op het document om de whitepaper in te zien!
Nederlandse bedrijven verwachten binnen twee jaar meer geld uit te geven aan online dan offline communicatie. Nu gaat 62% van de communicatiebudgetten naar offline communicatie versus 38% voor digitale communicatie. In 2018 wordt meer dan de helft (53%) van het communicatiebudget toegekend aan online-activiteiten. Dat blijkt uit het onderzoek naar online en offline communicatiebestedingen onder bedrijven met minimaal 50 medewerkers dat Conclusr Research in opdracht van Episerver recentelijk telefonisch heeft uitgevoerd.
Anno 2016 is een groot deel van de mensen werkzaam in het bedrijfsleven, overheid of instellingen, een (zeer) aanzienlijk deel van de tijd mobiel in zijn of haar werkzaamheden. Het gebruik van voorzieningen om mobiel te kunnen werken is daarmee dan ook goed waarneembaar. Dit blijkt uit een studie uitgevoerd door Conclusr Research. Lees het hele bericht hier.
Duurzaamheid en transparantie zijn de termen die centraal staan in de foodsector. Deze sector staat aan de vooravond van grote veranderingen. Onderzoek in de Vlaams-Nederlandse sector door Conclusr in opdracht van Cegeka. Lees en bekijk de infographic samengesteld door AutomatiseringGids.
Marktonderzoek: voedingssector vindt communicatie over duurzaamheid en herkomst niet zo belangrijk3/10/2016
Voedingsproducenten en groothandels erkennen dat duidelijke informatie over de producten die ze aan de man brengen een belangrijk criterium is voor consumenten. Toch communiceren ze onvoldoende over de ecologische voetafdruk van voedingsproducten of de herkomst van de voedingswaren of ingrediënten. Ze kijken naar de overheid om initiatief te nemen. Dat blijkt een studie van het onderzoeksbureau Conclusr Research bij 156 Belgische en Nederlandse voedingsbedrijven, in opdracht van Cegeka.
In februari sprak Conclusr Research op basis van een analyse op bestaand onderzoeksmateriaal al het vermoeden uit dat de aangekondigde samenwerking tussen Ziggo en Vodafone in de vorm van een gezamenlijk bedrijf voor behoorlijke verschuivingen in het telecom landschap zou kunnen gaan zorgen. Nu, ongeveer een maand later kan een eerste balans op basis van bevraging van de markt worden opgemaakt. Conclusr Research heeft daartoe 343 ICT verantwoordelijke functionarissen van zowel grote als kleine organisaties in Nederland geïnterviewd. En de balans lijkt negatief door te slaan voor KPN en positief voor de nieuwe Vodafone-Ziggo combinatie. Maar door de inperking van het aantal partijen zal deze ontwikkeling mogelijk prijsopdrijvend gaan werken voor de markt.
|